Facebook Powiat Facebook Promocyjny
YouTube Powiat YouTube Promocyjny
Pinterest Instagram

Przez Bukowiec i Jamną

Przebieg trasy: Bartkowa – Bartkowa-Posadowa – Podole Górowa - Bukowiec – Rezerwat „Diable Skały” – Jamna – Paleśnica – Bujne – Podole Górowa – Bartkowa-Posadowa – Bartkowa

Długośc trasy: 27 km

Wyruszamy z przed DW „Stalownik” główną drogą w kierunku Gródka nad Dunajcem. Pierwszy fragment prowadzi wzdłuż otwartego brzegu Jeziora Rożnowskiego, a właściwie rozległej zatoki do której wpływa Potok Przydonicki. Dojeżdżamy do skrzyżowania i skręcamy w lewo w kierunku na Zakliczyn. Jedziemy ostrożnie, bo ruch na drodze wojewódzkiej dość intensywny. Mijamy odejście w prawo lokalnej drogi do Podola (zabytkowy kościół), budynek szkoły w Podolu Górowej i kolejne odejście w prawo do Przydonicy. Kilkadziesiąt metrów dalej główna droga skręca prostopadle w lewo , a my jedziemy prosto lokalną drogą na Podole. Szeroka dolina ciągnie się na długości kilku kilometrów między zalesionymi wzgórzami Ostryża i Żebraczkami wznoszącymi się na wysokość ponad 500 m n.p.m. Dojeżdżamy do ostatniego przystanku, tu droga skręca w prawo a my jedziemy dalej prosto już polną drogą i po kolejnych kilkuset metrach znajdujemy się na skraju rezerwatu „Diable Skały”. Tędy przebiega zielony szlak rowerowy z Paleśnicy przez Bukowiec aż do Ciężkowic. Jedziemy za szlakiem w prawo aż do drogi asfaltowej z Lipnicy Wielkiej na Bukowic. Tu skręcamy w lewo, zaczyna się krótki zjazd i znajdujemy się w centrum maleńkiej wsi Bukowiec obok położonej na prawo od drogi budynku szkoły. Zaczyna się ostatni fragment. Droga dość ostro pnie się do góry, jedziemy skrajem lasu, mijamy odejście betonowej wąskiej drogi, którędy wytyczono zielony szlak PTTK i już po chwili znajdujemy się przed drewnianym kościołem na Bukowcu. XIX wieczny zabytek, dawniej cerkiew grekokatolicka został tu przeniesiony zaraz po II wojnie światowej z Kamiannej. Piękne miejsce z cudownymi widokami. Niżej obok zabudowań plebani, znajduje się wejście do rezerwatu „Diable Skały”, który jest drugim po „Skamieniałym Mieście” w Ciężkowicach, rezerwatem gdzie chronione są zgrupowania form skałkowych. Przez rezerwat poprowadzono szlak niebieski, a przy każdej ciekawszej formie skalnej postawiono tablice informacyjne. Oglądamy skalną półkę tzw. Ambonę, Skalny Grzyb i docieramy do miejsca gdzie zaczyna się największa jaskinia szczelinowa, której długość wszystkich korytarzy osiąga 175 metrów. Wracamy do wejścia, a następnie już na rowerach pedałujemy do odejścia w lewo drogi do Jamnej (zielony szlak PTTK). Mijamy kilka zabudowań, a następnie nasza droga wchodzi w las ciągnący się aż po Jamną, Jedziemy grzbietem oddzielającym zlewisko Dunajca od rzeki Białej, aż docieramy do rozległej polany, w której centrum stoi kilka domów i gospodarstw otaczających Republikę Św. Jacka, Ośrodek Rekolekcyjny Dominikanów. Następnie udajemy się do położonego tuż obok Sanktuarium Matki Bożej Niezawodnej Nadziei. Rozpoczynamy drogę powrotną. Asfaltową drogą zaczynamy dość szybką, z rękami na hamulcach, jazdę w dolinę potoku Paleśnianka. Znajdujemy się przy ostatnim przystanku autobusowym. W lewo odchodzi polna droga i szlak rowerowy w kierunku rezerwatu na Bukowcu i tak też możemy jechać wracając następnie przez Podole Górową, ale my wybieramy trasę przez Paleśnicę. Jedziemy więc ponad 3 km w dół doliny Paleśnianki, aż do drogi wojewódzkiej. Kilkaset metrów na prawo znajduje się centrum Paleśnicy z zabytkowym dworem i XIX-wiecznym kościołem, natomiast my skręcamy lewo i rozpoczynamy długi podjazd. Mijamy tablicę Bujne, w Posadowej Górze drogę przecina żółty szlak z Bartkowej przez Majdan o Ostryż na Jamną, a my rozpoczynamy zjazd i w Podolu Górowej zamykamy pętle. Do punktu startu pozostało nam niewiele ponad 3 km.