Podczas obrad w dniach 3-4 kwietnia br. Zgromadzenie Związku Powiatów Polskich przyjęło Stanowiska:
- w sprawie Polski samorządowej i zdecentralizowanej;
- w sprawie restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
- w sprawie poszerzenia zakresu kompetencji samorządów powiatowych;
- w sprawie finansowania domów pomocy społecznej;
- w sprawie standardów w domach pomocy społecznej;
- w sprawie konieczności zniesienia opłat za częstotliwości radiowe w przypadku ich wykorzystywania przez samorządy do realizacji zadań związanych z budową infrastruktury służącej rozwojowi komunikacji elektronicznej;
- w sprawie założeń polityki prorodzinnej państwa;
- w sprawie szkół artystycznych;
- w sprawie rozwoju terenów wiejskich;
- w sprawie zmiany ustawy z dnia 7 września 2007 r. o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego;
- w sprawie uporządkowania i modernizacji sieci dróg;
- w sprawie zagrożenia możliwości wykonywania zadań z dziedziny geodezji;
- w sprawie opłaty za wydanie karty pojazdu;
- w sprawie subwencji oświatowej;
- w sprawie realizacji zadań finansowanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Starosta nowosądecki Jan Golonka jest jednym z twórców stanowiska- w sprawie systemu Centrów Powiadamiania Ratunkowego, które brzmi:
„Związek Powiatów Polskich negatywnie ocenia plan realizacji koncepcji rozdzielenia systemu powiadamiania ratunkowego, poprzez tworzenie wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego, rozumianych jako centra operatorskie odbierające i przekierowujące zgłoszenia na numer telefonu 112.
Związek Powiatów Polskich stoi na stanowisku, że Centra Powiadamiania Ratunkowego powinny funkcjonować na poziomie powiatowym i pełnić rolę lokalnych zintegrowanych stanowisk kierowania służb ratowniczych - ośrodków łączących funkcję przyjmowania zgłoszeń oraz organizacji i koordynacji różnorodnych działań ratowniczych. Zintegrowane stanowiska kierowania odpowiadałyby za przyjęcie zgłoszenia, jego ukierunkowanie i realizację aż do zakończenia wykonywania czynności dotyczących zgłoszonego zdarzenia. W stanowiskach tych powinni pełnić służbę dyspozytorzy: między innymi PSP, ratownictwa medycznego, Policji i innych lokalnie uzasadnionych służb ratowniczych oraz zarządzania kryzysowego.
W ramach zintegrowanych stanowisk kierowania winny funkcjonować wydzielone struktury przyjmowania, kierowania i powiadamiania lokalnego systemu ratowniczego.
Zintegrowane stanowiska kierowania spełniałyby jednocześnie funkcję Powiatowych Centrów Zarządzania Kryzysowego określonych ustawą o zarządzaniu kryzysowym. Służbę w zintegrowanych stanowiskach kierowania pełniliby etatowi dyspozytorzy, którzy w uzasadnionych okolicznościach, byliby wspierani przez właściwych dyżurnych jednostek samorządowych np. członków powiatowych zespołów zarządzania kryzysowego.
Proponowana koncepcja posiada następujące zalety:
- maksymalne skrócenie czasu przyjęcia i przekazania zgłoszenia do realizacji;
- realizacja zadań ratowniczych i pomocowych oparta jest o faktycznie istniejące możliwości ratownicze, służb działających na obszarze powiatu;
- zapewniony jest bezpośredni nadzór i koordynacja nad realizacją działań związanych ze zdarzeniem.
Związek Powiatów Polskich uważa również, że należy umożliwić, w drodze porozumienia miedzy starostami (prezydentami miast na prawach powiatu), w uzgodnieniu z wojewodą, tworzenie wspólnego Centrum Powiadamiania Ratunkowego dla kilku powiatów".
Więcej informacji na stronie:http://www.zpp.pl/index.php?path=main/glowna/newsview&id=2603
Opracowanie: BS